fbpx

אופרה מעולם אחר

[additional-authors]
April 1, 2011

             
    מאת: מיכה קינן

נועה דורי, כוכבת בינלאומית עולה, דוהרת אל פגישתינו רוכבת על אופנוע קאווסקי כחול ונוצץ.כשאיוחת המנוע שוככת וענני האבק מתרבצים חזרה אל הדרך,נגלית מבין כל המהומה נערה תמירה השולפת את הקסדה התואמת ומצניחה רעמת שיער יפה וחלק. 
“השתוקקתי לעשות משהו יצירתי, לכתוב ולשיר שירים זה יהיה ליצור ולהשפיע ולגרום לאנשים לחשוב”, פותחת נועה על מיץ גזר סחוט טרי. עם הגישה המעודדת הזאת, חיובית ומעוגנת במילים כדורבנות,פורצת השיחה שנמשכת כשעתיים, במהלכן אני נזקק לשני עירויי דם והנשמה מלאכותית, כתוצאה ממאמץ ההקשבה בלבד. מבין שפתיה היפות קולחות מילים כמנגינות, מגוון רחב שכולל אופרות ואריות, ופופ ורוק ומוזיקת עולם,שירי קאסח ישראלים ושירי מולדת מהרבה מדינות בעולם.
נועה מספקת למאזיניה השרופים, לא רק  קול חזק ונדיר ברמה של חמש אוקטבות, אלא  מסר חזק גם כן. נועה דורי , ילידת ישראל של  המזרח התיכון שאחרי כמה מלחמות, יש לה מה לומר.ללא ספק.
היא  ממוצא היספני גאה(יענו ספרדיה טהורה), מדברת ושרה ביותר משש שפות!
התקשורת באירופה, ובמספר ארצות ים תיכוניות, יצאו בהלל ובשבח , על הילדה הזאת, עם הקול העצום ,והצהירו מיד ש “כוכב חדש נולד”. ושהיא גם בדרכה להפוך לסנסציה בינלאומית!  . תקליט הזהב הקודם בשלל שפות כלל  את הביצוע היפה של “יריד סקרבורו” אשר הגיע למקום  שני במצעד הלהיטים האירופאי.סטיבן ספילברג הזמין אותה לשיר בסרט “מינכן” ואף בתכנית הטלויזיה, בזמן הענקת פרס מפעל חיים ל ראש עיריית בוורלי הילס  יחד עם הזמר היפיפה אדם למברט.
באותה הזדמנות הפתיע אותה ראש העיר,  והעניק לה את “מפתח העיר” (מענין היכן הוא המנעול). היא הופיע בעשרות אירועי ספורט כגון קבוצת הסוקס הלבן, ,הלייקרס,היא שרה בזמן המחצית באיצטדיון הסטייפלס, בתיאטרון הקודאק,ואפילו אצל הפופ בוותיקן ברומא. בתיאטרון הבולשוי במוסקבה, והמטרופוליטן אופרה בניו יורק, מספר בתי אופרה באיטליה  ואצל הנשיא בוש בבית הלבן.
           
        **************

נועה,כאמור, זמרת מוערכת, שחקנית קולנוע וטלויזיה,חטובת הגוו ושאר האברים, מלחינה ורוכבת על אופנוע אימתני,בעלת הקול המלאכי, עם מגוון קול נדיר של חמש אוקטבות. שהיתה ברת מזל מספיק,וכישרונית לעילא, בכדי לשיר במקומות שונים ונכונים, ברחבי העולם. ומזה יותר  משנה, החליטה נועה, לחקור את מנעד קולה מעבר לעולם הקלאסי ולשלב צלילים ייחודיים ומדהימים, עם מוזיקת פופ r
  של ימינו. R&B
נועה זכתה להצלחה ענקית עם האלבומים שלה “קפה דה ארט 2 (ארוס / קולומביה) ו “קפה דה ארט 3, שכלל את הסיור האירופי שלה שהביא לחטיפת כל התקליטים ומקומות הישיבה כאחד. לאחר מכן,לממש את ההצלחה העולמית, עברה נועה ללוס אנג ‘לס ,עיר האפשרויות האין סופיות  , והיום ממשיכה ליצור,לכתוב ולהקליט ללא לאות. בימי קיץ אלו עומד לצאת תקליטה החדש,לידיעת המעונינים.

        ***
                                                                          ילדת הפלא
“רוב החיים שלי הייתי זמרת אופרה (להוציא את תקופת הגנון והגן) ,במיוחד באופרה הישראלית במרכז גולדה” “,מעלה נועה זכרונות מעברה המוזיקלי,” 
בגיל מאוד צעיר (חמש-זה צעיר? ,היא שואלת בקול הזמיר שלה) הופעתי בפסטיבלי ילדים,אחותי ואני שרנו והופענו יחד, כבר מגיל 8 בכל הארץ.
אמא אמרה פעם, שאיך שפתחתי את הפה בפעם הראשונה ,כבר יצא צליל מופלא והרמוני עם רמז לקולות מלאכים.שהייתי מסוגלת ללכת,לקחו אותי ההורים למורים למוזיקה,ופיתוח קול”.
והמאמץ היה שווה,המורה הראשונה התמסרה אך ורק לעבודה איתי.”“
כילדה רכה בת 12, כבר הכירו אותה בטרמינל של נתב”ג, מרוב הנסיעות עם תזמורת המשטרה,עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית וסבבי הופעות בינלאומיות עם האופרה הישראלית.
“כשהייתי קטנה, אמא שלי” נזכרת נועה,” לקחה אותי לאודישן, לתפקיד הראשי בסרט” הקיץ של אביה”, עם גילה אלמגור.  הבמאי שהיה קרוב משפחה שלי,
ודרש ממני לבכות בזמן האודישן,אבל מרוב מאמץ, לא יצא לי בכי, אפילו לא נהי קטן, פשוט לא יכולתי להביא את  היבבה..

“הבמאי היה קרוב משפחה שלי, איכשהו, אבל אני ילדה עקרונית עם אינטגרטי, סירבתי לעשות שימוש בפרוטקציה, אולי חיי היו קצת שונים היום,אילו הייתי מקבלת את התפקיד”

בגיל צעיר של 14, היא  למדה אצל המאמן המוזיקלי האישי של זמר האופרה הבינלאומי פבארוטי .ולאחרמכן עם המאסטרה הגדולה של עולם האופרה ,אסטרה פרארי באיטליה, (המאמנת של מאריה קאלאס), וג ‘ואן דורמאן  (מטרופוליטן אופרה, ניו יורק).

בתיכון למדה בביה”ס הידוע לאומנות הבמה, תלמה ילין,אבא שלה היה תת-ניצב במשטרת רמת-גן (תת ניצב דורי התפרסם בעקבות  פענוח פרשות שחיתות מוסדיות) ואמה היתה בלשית במחלק הסמים.
“אני ואחותי גדלנו בבנין הגדול והמפחיד של משטרת רמת-גן,את אבא לא ראינו אף פעם.כשאמא יצאה לעצור את סוחרי הסמים,אנחנו,שתי גוזלות רועדות,ללא פלומה, נשארנו במשרד של המפקד של אמא שלי”.

נועה גדלה להיות נערה עצמאית וחזקה,”ראיתי שאמא יכולה ועושה את הכל.היא אשת חיל במלוא המובן.כמו סופר -וומן כזאתי,אין פלא שאני כמו רמבו אישה. היא נתנה לי חיזוקים וחיבוקים, באופן שוטף,היתה רצה איתי מבמה לבמה,לכל האודישנים. לכל הופעה היא באה לראות את ילדת ה”פלא”, הופעתי בלטרון ,בקיסריה,באילת,ירושלים,היכן לא? היאהיתה עולה בזריזות לכל במה,בולשת אחרי, מאחורי הקלעים,אמרתי לה אמא,אני מסתדרת לבד,שבי בקהל ותהני.אבא לעומתה, היה,מה זה קשוח,הייתי צריכה להצדיע לו בסוף כל משפט או בקשה,נשארתי הבייבי שלו הרבה זמן .הוא שמר על צניעותי באדיקות ולא נתן לי להשתולל,עכשיו שהוא פנסיונר,הוא מתרכך,כבר אומר לי שהוא אוהב אותי ומתגעגע.איזה כיף זה שאני נוסעת הביתה אל המשפחה בארץ”.
“אחותי עברה מסלול אקדמי מפרך והיום היא דוקטור לכלכה בספרד” היא מוסיפה,” אני זוכרת שבחתונה שלה הגיעו מהשבט העירקי העצום של אבא, 450 מוזמני משפחה, ומהצד הלובי של אמא רק 50 מוזמנים.אחותי הסתובבה בין החמולה העירקית ובקושי מצאה משהו מוכר לרפואה”.
כשנועה מגיעה ארצה לביקור מולדת או לביקור עבודה , זה אמנם לחזור הביתה,אבל יש לה רגשות די מעורבים בנושא,”בישראל,זה הבית שלי ,לטוב ולרע ביחד.” היא אומרת,”אין מה לעשות,זה אמיתי מול הפרצוף שלך,זו הברירה שלך.עכשיו כבר יותר קל לי,בהתחלה סבלתי מההבדלים והפערים של החיים בין אירופה ואמריקה וישראל. כשאני נוסעת הביתה,אני רואה כלכך הרבה תופעות צורמות את העין ומחמיצות לי את הלב.את התאונות הקטלניות מידי יום,את השחיתות.את הנדחפים בתור,את המעשנים בסופרמרקט,ואת הצפירות והציפצופים מחרישי האוזניים ברחובות והכבישים ואף אחד לא שם את בקבוקים והפלסטיקים בפחים כחולים. אבל עכשיו
אני לומדת להסתכל על הארץ ,שמתפתחת כלכך יפה,כמו תיירת.להנות מהמשפחה ולחזור להיכן שאני מאושרת, הקריירה שלי שעושה אותי מאושרת.הקריירה שלי היא ה”בית”, המוזיקה והיצירה, זה ה”בית”.

סוד ההצלחה                                                       

נועה בנתה לעצמה שם ומוניטין אדירים בתחומה. היא מקבלת תפקידים נוספים ראשיים שונים עם האופרה הישראלית בישראל ובגרמניה. היא שרה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית וכן זכתה לשבחי הביקורת באיטליה, פראג, טורונטו, לוס אנג ‘לס, גרמניה, ישראל, ניו יורק, יוון.  ניתנה לה הזכות לשיר את התפקיד הראשי של “מלכת הלילה” של חליל הקסם של מוצרט בפראג, ותפקידים  רבים בתיאטראות מובילים באירופה ובישראל .במחזות זמר כמו אלדין, פנטום האופרה, סוויני טוד וסיפור הפרברים,וגם השתתפה בתקליט של גליקריה.. נועה המשיכה להיות הסולנית של תיאטרון הבולשוי במוסקבה, וכעבור כמה שנים היא ייצגה את ארה”ב בפסטיבל השנתי לשירה וריקוד של “הבולשוי”,פסטיבל שבו היא לקחה את הפרס הראשון. נועה נבחרה בין חמשת הזמרים המשפיעים ביותר ביוון, בפסטיבל באתונה וכך מול מיליוני אנשים, היא נתנה הופעה בלתי נשכחת .
” לי  ולבמאי סטיבן ספילברג יש הרבה משותף,”מגלה לי נועה צפונה קטנה,” דודי היה, יוסף רומנו ז”ל,אלוף ישראל בהרמת משקולות, שנרצח עלידי הפלשתינאים ,באולפידת מינכן.כשספילברג חקר את הנושא לקראת סרטו,הוא דרש שיביאו לו כמוזיקת רקע מוזיקה של אחינועם ניני,  שכינויה הוא “נועה” כשמי.
חבר יקר של שהיה בצוות ההפקה של הסרט “מינכן” הביא לו מוזיקה שלי, וספילברג נדלק והיה הולך ומזמזם את השירים שלי על הסט ואף השמיע אותה ברמקולים הגדולים , בכדי לקבל השראה,בקטע של התרסקות ההליקופטרים,כמובן שהוא שילב את המוזיקה בסרט. לפני    
כשנה אירגנה הליגה נגד השמצה

) אירוע להענקת פרס על מפעל חייו של סטיבן ספילברג והוא הזמין אותי להופיע יחד עם הזמר האגדתי אדם למברג.”
.הרפטואר האומנותי שלה כולל גם  כתיבת המוזיקה ותרומת  קולה המלאכי למוסיקה בכמה סרטים, כולל, “אריות למען הכבשים”(טום קרוז, רוברט רדפורד), “אני האגדה”(וויל סמית) ‘, “בייוולף”(אנג’ לינה ג ‘ולי, אנתוני הופקינס),  בסרטו של מארק וולברג- “ג ‘ון רמבו” ( עם סילבסטר סטאלון), “ליל כל הקדושים 2”, “הפנינג”, “הלגיון”, ו “רובין הוד” שיצא לאקרנים השבוע.
“(ג ‘קי צ’אן, כריס טאקר),וב”הקופסא” עם גבריאל יוניון, Rush Hour 3””,  תוכלו לשמוע אותה ממש שרה ב-
“”love savage” ו-.

“כשאתה יותר צעיר,הכל בא לך בקלות,אין לך דאגות ואתה זורם.” תורמת לנו נועה את פילוסופית חייה,
“יש לך את הדמיון וזה מדריך אותך.כשאתה מכוון למטרה מסוימת,אז הכל מגיע.אתה חייב לדעת לאן אתה הולך,אתה לא צריך לשאול איך? זה פשוט קורה. אמנים זקוקים לדעת איך חובשים שני כובעים,כובע עיסקי וכובע קריאטיבי,אי אפשר לשבת על הישבנצ’יק (במקרה שלה),ולחכות שיבואו אליך.”
“חזקתי את המוטו שלי ,אחרי שקראתי את הספר של דונאלד טראמפ שאמר, שמה שמאפיין אנשים מצליחים  הוא, שהם יכולים לנהל ולשלוט במתח נפשי ו לעמוד בלחץ עבודה גדול.
“כשיש לי הרבה על הצלחת,אני אומרת לעצמי,  או. קיי. , אני יכולה לעשות את זה,אין בעיה,ואני מתגברת ומטפלת באלף דברים בבת אחת”.

 

 

שש שפות

סבא של נועה היה חזן  בטולידו שמדרום למדריד ספרד,ולאחר מכן בטריפולי שבלוב,בבית ברמת גן דיברו לדינו וטריפוליטאית,ההורים שלה עוד קיוו באיזה שלב מוקדם של הקרירה שזה יהיה רק תחביב ונועה תלך ללמוד רפואה או משפט.אולם החלום הפולני לא כלכך הצליח להם ונגוז, ואילו ונועה הפליגה הלאה, לממש את החלום שלה.

“אין לי שום תחושה של פספוס”,טוענת נועה ,”תראה את מדונה וג’יי-זי,הם ההוכחה בשבילי שאין צורך ללמוד מקצוע, אם אתה זמר או מוזיקאי מוכשר.אלה שרוצים להצליח ומשקיעים בדרך הזאת,הם אלו שאני מעריכה ביותר והולכת לאורם ובדרכם.הדוגמה הפרטית שלי היא “סלין דילון”, אני מעריכה מאוד את כשרונה הקולי ,היא זמרת ענקית, אבל היא לא יוצרת,היא שרה שירים שכתבו עבורה.אני יוצרת את החמרים שלי לבד,לאלבום החדש שלי  למשל,כתבתי את כל המילים והלחנתי את המוזיקה,אני כותבת שיר ומנגנת  על הפסנתר איזה מוטיב שעולה בי לראש,כשאני יוצרת ,אני יוצרת לי גם את האפשרויות לעתיד.”
.
לקראת התור העולמי הבא היא מקימה אירגון פילנטרופי ללא מטרת רווח,והתקווה שלה היא לאסוף כסף ולהביא ללוס אנג’לס ילדים מוכשרים מרחבי העולם,ולאפשר להם ללמוד מוזיקה ואומנות כאן.
“אני חושבת לתרום חזרה,חלק ממה שאני מקבלת בסוף הערב,למה לא?” היא שואלת,”זה ההבדל בין רק זמר לבין היוצר.אני מרגישה שהנתינה שלי לאנשים ,היא מאוד חשובה היום בחיים שלי,במקום שאני רק אקבל,אני רוצה  גם לתת.”
“אני מעריכה אנשים שהם צנועים בעשיה שלהם.והעשיה שלהם מדברת בעד עצמה.כמו תמונה ששווה אלף מילים.אני ממוקדת ומפוקסת כלכך על המשימה שלפני,אני לא עוצרת כדי לחשוב מה וכמה עשיתי.אני עם הפנים קדימה, רק קדימה.
“פעם מישהו שאל אותי”איך זה, כשאת בתור שחקנית וזמרת מקבלת תשובה שלילית, ואומרים לך, “תודה,לא מעונינים”, איך זה לא משפיע עליך? ותשובתי היא, לאחד המצבים הקשים האלו, פשוטה, וזה תמיד עובד.אני מבינה את זה, שהם לא מתכוונים ללא מוחלט, אלא רק אומרים “לא כרגע”, כי אתה לא יודע מתי תפסת את הבן אדם ,אולי מחר כן יתאים לו.”
“לי אין מחסומים או פחדים, כי אני יודעת לאן אני הולכת ויש לי עם מה ללכת לשם.פעם קראתי כתבה על אחינועם ניני שאמרה למראיין “אני אוהבת לקפוץ לבריכה הרבה לפני שאני יודעת לשחות”, ואני מוסיפה שגם ללא ידיעת טמפרטורת המים ועומק הבריכה,צריך להתגבר על הכל ולקפוץ למים.”
מדהים לשמוע את האומנית הצעירה והיפה, שכבר גיבשה את פילוסופית החיים שלה ובנתה לה מערכת ערכים שהיא פועלת דרכם וזה מה שממלא אותה אושר וסיפוק. נועה מעידה על עצמה גם שהיא אדם מאוד יצירתי,”אני לא מבינה שאנשים אומרים, “משעמם לי”,איך אתה יכול להיות משועמם?אני יכולה לתת לך רשימה ארוכה למקרה כזה,לך ללמוד מצנחי רחיפה,עוד שפה,תתנדב בבית חולים,תעשה משהו מועיל.”
“לפני זמן מה הלכתי לעבוד עם ג’והן מאייר שהוא גיטריסט וזמר ענק ומפורסם שהיה מועמד לשמונה גרמי’ז וקיבל שישה ועוד תריסר פרסים אחרים.הוא ישב בפינה של הבמה ונראה משועמם ונבול,שעברתי לידו הוא קרא לי ולחש “את יודעת שצריך לחשוב על התהליך ולא על המטרה?” ואני לא מבינה למה הוא לא מישם את זה ומפנים, וזה נתן לי חומר למחשבה לכל השבוע.”

“אני גם דוברת שש שפות על בוריין ועוד שלוש  שפות ברמה של רחוב, מאוד קל לי ללמוד שפות. בכל ארץ שאני שוהה יותר משבוע ,אני כבר עובדת על לימוד השפה.פעם הייתי בצ’כיה שלושה חודשים הופעתי בבית האופרה של  פראג בזמן שחבר שלי הקים תיאטרון אורות שחורים, ושם למדתי צ’כית וגרמנית.המפיקים שלי באיטליה ,הם כמוני,גם הם יודעים שלושה ארבעה שפות.בכלל,האירופאים לומדים שפות,זה משהו יותר נפוץ מאשר באמריקה או בישראל.בצ’כיה שרתי בגרמנית וצרפתית.צריך בשביל זה תשוקה ללמוד את השפה.שיש צורך אני מוכנה להקדיש לזה יותר זמן וללמוד באופן מסודר לבד עם קלטות במכונית או בבית או באמצעות מורה.

“>Find more photos like this on EveryJew.com

קצב חיים מטורף

בימים אלו מנהלת נועה משא ומתן עם אנשים חשובים בערוץ כבלים מוביל להפקת תכנית שמשלבת מוזיקה, פעילות ביתית מסוימת (אני מנוע מלפרט כרגע) ומסע ברחבי הגלובוס.
“היתה לי תפנית בחיים,אני אוהבת לבשל ולשיר אפילו יום אחד אלמד להיות שפית, אני רוצה לחבר מוזיקה ומנהגים ביתיים(חסוי) מכל העולם, ולהכין תוכנית טלויזיה עלכך.” היא מגלה טפחיים.

את הזמן שעד התור העולמי הבא בספטמבר מנצלת נועה לגמור את האלבום הנוכחי עליו היא עובדת עם האדם שכתב את “12 הקופים” ,בו זמנית היא מצלמת פילוט לתכנית החדשה וחתימה על חוזה עם חברת ההפקות לסדרת מסע המוזיקלי בערוץ המזון.
הסיור הגדול בעולם יוצא לדרך ביולי, ובמצוד לתור תהיה תערוכה אמנות של האמן העולמי בעל המוניטין שמתכנן את הסט של הלהקה של ג’יי לנו.
. “מצטרף אלי אליוט ימין (שהיה המתחרה המוביל ב” אמריקן איידול” עם הלהיט  הענק “מחכה לך”) כאורח
. לפרטים לגבי המופע ובכדי לקבל הורדה חינם של הסינגל החדש שלי אתם יכולים להיכנס לאתר שלי.
 

“אני מאוד אוהבת את הבריזה של הים” היא מספרת לי ,שאנחנו מתרווחים בבית הקפה השכונתי שלה, בשכונת ווניס על הים. איך היא שומרת  על קצב חיים מטורף ועל גיזרה דקיקה וחזקה כאחד.” עברתי לא מזמן לסנטה מוניקה על גבול ווניס,שני מטר ממכון כושר וחנות למוצרי מזון אורגניים.איזה כיף של שכונה,התרבות פה צעירה ופעילה,כולם על אופניים,הולכים ברגל המון,מזרוני יוגה, סוחבים גלשני גוף ורוח,אוירה של כפר נופש בעיר גדולה.
סדר יום שלי מאוד גדוש ומהיר ואני שומרת על משמעת צבאית (אגב צבא, היא היתה הסולנית של להקת חיל הים), אני קמה כל בוקר בשש ויורדת לג’ים לשעה וחצי (רואים),מיד אחרי זה אני מתארגנת ויוצאת לסטודיו (על האופנוע ,,בקצה השני של השכונה),יש לי עבודה עם הלהקה האמריקאית שלי, ואנחנו עובדים על חומרים שאיתם אנחנו מופיעים באמריקה בלבד. בחו”ל יש לי להקה באיטליה,איתם אני מכינה חומרים  ולהופעות במזרח  אירופה ובאסיה  שאני מתכננת לחודש ספטמבר. אנחנו גם  עובדים עם המפיקים של דויד פוסטר כמעט שנה שלמה על אלבום חדש.
“אחרי הצהריים יש לי בדרך כלל פגישות עם חברות התקליטים,המפיקים,היזמים ואנשי העסקים.
“אני לא מגיעה הביתה לפני עשר בערב, ואחרי רענון קצר אני יוצאת עם החבר או חברים לבילוי עד די מאוחר.”

בשלב זה נגמר לי החמצן ,קפצה עלי הזיקנה ועייפות עמוקה וביקשתי מנועה שעתיים הפסקה למנוחה.( אחרי ההתאוששות, אולי יבוא ההמשך…)

להרשמה ולהזמנת התקליט החדש של נועה, היוצא הקיץ, ולקבלת מידע נוסף על נועה בקרו באתר האינטרנט שלה:
“>Find more photos like this on EveryJew.com

Did you enjoy this article?
You'll love our roundtable.

Editor's Picks

Latest Articles

A Bisl Torah – The Fifth Child

Perhaps, since October 7th, a fifth generation has surfaced. Young Jews determining how (not if) Jewish tradition and beliefs will play a role in their own identity and the future identities of their children.

More news and opinions than at a
Shabbat dinner, right in your inbox.

More news and opinions than at a Shabbat dinner, right in your inbox.

More news and opinions than at a Shabbat dinner, right in your inbox.