fbpx
[additional-authors]
May 13, 2011

ציד הנאצים

ראיון עם:  דר’ אפרים זורוף  מאת : מיכה קינן

הוא ירש את שמעון ויזנטל בתור ציד  הנאצים מספר אחד בעולם , לפושעי המלחמה  הנאצים  זו בשורה מפחידה ביותר. לאפרים זורוף אין כוונה לוותר על המרדף עדיין.

דר’ אפרים זורוף:קורות חיים בקצרה

נולד  : בניו יורק, 5 באוגוסט, 1948

מוקדם בחיים: גדל חוף ברייטון בברוקלין. הוריו היו אברהם, רב, אסתר, היתה מנהלת שירותי סטודנטים בקולג’ נשים ‘שטרן’ ב’ישיבה יוניברסיטי’ בניו יורק.

חינוך:  תואר ראשון בהיסטוריה ,מ’ישיבה יוניברסיטי’, לפני שעבר לישראל שם השלים תואר שני ו דוקטורט ללימודי השואה באוניברסיטה עברית.

הקריירה:  עשה עליה לישראל בשנת 1970בשנת 1978 התמנה למנהל הראשון של מרכז שמעון ויזנטל בלוס אנג ‘לס. עם שובו לישראל בשנת 1980 שימש כחוקר עבור משרד המשפטים האמריקאי של המחלקה לחקירות מיוחדות, הכנת תיקים נגד פושעים נאצים החיים בארצות הברית. בשנת 1986 הצטרף אל מרכז שמעון ויזנטל. מחקריו חשפו את הבריחה, לאחר המלחמה ,של מאות פושעי מלחמה נאצים לאוסטרליה, קנדה, בריטניה ומדינות אחרות.

משפחה: גר בהתנחלות אפרת עם אשתו, אלישבע. יש להם ארבעה ילדים ושבעה נכדים.

אפרים זורוף מקווה להביא לפחות חמישה נאצים לדין לפני שהם יגיעו לגיהנום לבד . “זה יהיה פנטסטי”, הוא אומר .

לאפרים זורוף הולך ואוזל הזמן. זורוף הוא צייד הנאצים – למעשה, מאז מותו של שמעון ויזנטל בשנת 2005, הוא הפך להיות הצייד בולט ביותר בעולם של פושעי מלחמה נאצים. עם זאת, מספרם של אלה שחוללו על עמינו את השואה פוחת והולך עם חלוף הזמן. אלו שעדיין נשארו בחיים הם בשנות ה -80 המאוחרות וה -90 שלהם. למרות זאת, זורוף מתחייב לא לתת להם מנוח.

זורוף הוא יליד ארצות הברית, אדם עם מבנה פיזי מרשים,עם מבטא ניו יורקי שמושפע מעשורים רבים של החיים בישראל. הוא טוען כי ישנם מאות, אולי אלפים, של פושעי מלחמה נאציים שטרם הובאו לדין ומתגוררים בשנותיהם האחרונות בתנאים נוחים ובשלווה. “החלק הקשה עבורינו”, הוא אומר, “היא  לא הציד והלכידה וגם לא למצוא את הראיות,אלא להביא את המדינה המארחת להגיש כתב אישום נגד הנאצי. אפילו כעת אחרי כל כך הרבה שנים, אנו בוחנים אחד או שני מקרים  כולל הוכחות חדשות מדי חודש,בין אפריל 2010 לאפריל 2011 נלכדו 23 נאצים. “

“>Find more photos like this on EveryJew.com

הדחיפה האחרונה שלו ללכוד את הרוצחים הנתעבים הנאצים, התחיל ביולי , 2002 עם השקת מבצע ‘ההזדמנות האחרונה’ על ידי מרכז שמעון ויזנטל, עבורו הוא עובד. הקמפיין הניב תוצאות. “היו לנו יותר מ -3,000 שיחות. שיחות אלה העלו  את שמותיהם של 583 חשודים”,הוא מספר,” אנו לא מכירים כל שם, העברנו לכל חשוד שלושה מבחנים. קודם כל, אמינות ההוכחות, האם זה אפשרי שמישהו  חושד שהשכן  בן ה-85 שגר לידו ושיש לו מבטא גרמני הוא נאצי?. אחר כך,  אם זהותו מוכחת הוא צריך להיות חי עדין , מסוגל לעמוד לדין ,ולא היה בפני בתי המשפט בעבר באותו ענין.היו מעל 101 מקרים שהוגשו כתבי אישום, כולל שישה רציניים מאוד. ”

זורוף  בן השישים ושתיים  הוא  ברבע מאה צעיר  יותר מהחשודים הנאצים שהוא רודף אחרי. הייתכן כי ציד הקשישים הנאצים משיג מטרה הפוכה בעצם? זורוף מתעקש כי הציד יימשך עד הסוף המר. ” מעולם לא נתקלתי במקרה בודד של פושע מלחמה הנאצי, אשר הביע חרטה -. לא אחד”

מקובל עליו שהציבור לא בהכרח משלים עם דעותיו. “תסתכל על ג ‘ון דמיאניוק (האוקראיני  שעמד למשפט  בישראל ובגרמניה על פשעי מלחמה). אנשים רואים את ג ‘נטלמן זקן ושברירי.אך זוהי התחזות שהוכחה כשקר. פושעי מלחמה עשוים להיות זקנים עכשיו, אבל בשיא חייהם הם כינסו את כל האנרגיה שלהם במטרה לרצוח אנשים חפים מפשע. אני קורא לזה תסמונת  אהדה מעוותת. האנשים האלה לא היו מרחמים על הקורבנות שלהם. ”

זורוף קובל עלכך שהוא מתבקש להצדיק את המצוד הנמשך  אחרי פושעי מלחמה. הוא טוען, כי חלוף הזמן אינו מפחית את תוקף האשמה; כי זיקנה לא צריכה לתת הגנה  או תירוץ שלא להעמיד לדין אנשים שביצעו פשעים נוראיים כאלה.
“חשוב לשלוח מסר”,הוא טוען בנחישות,” כי על פשעים נוראים כאלה תמיד יהיה מישהו שינסה למצוא אותך ולהביא אותך לדין”.
הקריירה של דר’ זורוף מפורטת בספרו החדש, “ההזדמנות האחרונה”.
עדין נותרו לנו כמה יעדים גדולים”,  טוען זורוף,” ביניהם  אשנר מיליבוי  וארבאט היים. אסנר, קרואטי, במצב בריאותי טוב למרות 95 שנותיו. זורוף השיג הסכם עם נשיא קרואטיה Stjepan Mesic לעזור לעצור אסנר, אבל הוא מודה שהוא זלזל באויב שלו. “אף אחד לא חלם כי איש  בן 91 היה בורח. אבל הוא נמלט. “איך לא חשבנו על זה קודם,אסנר מתגורר כעת באוסטריה, שממשלתה מסרבת להסגירו.”

היים, רופא  שביצע ניסויים על מטופלים שלו בצורה אכזרית בדומה לד”ר יוזף מנגלה, נאמר  שמת במצרים בשנת 1992. זורוף לא מוכן לקבל את זה,אין עדות ראיה מספקות. “אין כל הוכחה. יש תעודת פטירה, אבל אתה יכול לקנות אחד מאותן תעודות בחמישה שקלים בשוק בקהיר. לא נמצאה גופה, כך שאי אפשר לאמת דבר. ”

הישגים

זורוף טוען לכמה ניצחונות חשובים. “אחת היא המקרה של Dinko Sakic (מפקד לשעבר של מחנה הריכוז הקרואטי ‘יאסנובץ’) שנכלא על ידי הקרואטים. אני גם נחשף לכך שמדינה כמו ליטא ‘הכשירה’ רוצחים נאצים שביצעו רצח, ואני עזרתי לחנך את העולם כי השואה לא בוצע רק על ידי גרמניה ואוסטריה, אלא על ידי אנשים רבים במדינות אירופיות אחרות.  אני גם חןשף לנושא של פושעי מלחמה המתגוררים בבריטניה. ”

ספרו של זורוף מוקדש לזכרו של צייד הנאצים האגדי שמעון ויזנטל, שהמוניטין  שלו עמד לאחרונה תחת מתקפה קשה של הספר ‘הציד הרע’, מאת העיתונאי  לשעבר בסאנדיי טיימס גיא וולטרס. וולטרס  טוען לכאורה כי ויזנטל היה פאנאטי  שתפס נאצים מתוך פרסום והאדרה עצמית.
אז מה היא דעתו של זורוף של ויזנטל?

“שמעון ויזנטל היה חכם מאוד וחד מאוד. הוא היה כובש בראיה צינית וחוש הומור טוב. הוא גם מיתג  את שמו עם הנושא, וזה המקום שבו זה נעשה קצת בעייתי. בשנת 2005 הוא צוטט כאומר כי הוא תפס כל נאצי שהיה שווה לתפוס. זה לא היה נכון כמובן, אבל הבחור היה  בן 95 והוא חשב: “. אני צייד הנאצים ובלעדיי אין ציד נאצים”

“ההישג הגדול ביותר שלו היה לשמר את הזיכרון של השואה  כנושא חי, כאשר אף אחד אחר לא היה מעוניין בו. היו לו כמה הצלחות חשובות. ”

אבל לזורוף ביקורת נוקבת על  גיא וולטרס. “ייתכן שהיו כמה סתירות במה שויזנטל אמר, אבל הרבה ממה שוולטרס כתב היה מגוחך. בוודאי מה שהוא כתב עלי היה מגוחך. נוסף על כך זה ספר משעמם. ”

זורוף שמח כי תודעת השואה והחינוך הן ברמות חסרות תקדים. אבל הוא מודאג לגבי ההשפעה של הצהרת פראג שהוכרזה בשנת 2008 וחתמו  עליה 40 אינטלקטואלים אירופים מובילים, כולל  נשיא צ ‘כיה לשעבר ואצלב האוול והעיתונאי גיא וולטרס.

“זה אומר כי אירופה לעולם לא רצתה באמת להתאחד “הוא אומר,”מכיוון שהיא לא מזהה את המורשת המשותפת של הנאציזם והקומוניזם. כיום  מדובר על ה- 23 לאוגוסט כמו  יום הנצחה משותפת לקורבנות הנאציזם והקומוניזם.יש משהו פרדוקסלי בזה. אם הקומוניזם שווה לנאציזם, זה אומר קומוניזם שווה השמדת עם, כלומר יהודים מאמינים בג’ינוסייד כי היו קומוניסטים יהודים רבים. הטענה הזאת גם מסייעת להסיט את האשמה של מדינות אירופה במונחים של שותפות שלהם בשואה. פתאום הן הקורבנות ולא העברייניות. אני כבר מדבר עם האנגלים על המאבק בהצהרה, כולל שרים שיהיו פוטנציאלים בממשלה הבאה בהנחה שהשמרנים ינצחו. ”

זורוף מודה כי לקמפיין שלו נגד פושעי מלחמה נאצים יש, לכל היותר, כמה שנים של חיים. אז מה הוא מקווה להשיג? “הייתי רוצה כמה תביעות. אם אנחנו תובעיםחמישה נאצים  בבית המשפט זה יהיה פנטסטי. לקורבנות  היהודים מגיע המאמץ למצוא את הרוצחים שלהם ולהביאם לדין. “

Did you enjoy this article?
You'll love our roundtable.

Editor's Picks

Latest Articles

More news and opinions than at a
Shabbat dinner, right in your inbox.

More news and opinions than at a Shabbat dinner, right in your inbox.

More news and opinions than at a Shabbat dinner, right in your inbox.